NIEUWS.

Christine Boland ‘Analyseert wereldnieuws en het effect ervan op de consument’

31 januari 2019

Christine-Boland

Veelgevraagd trendwatcher Christine Boland spreekt op het NL Packaging Event dat op 19 en 20 maart 2019 in de Rijtuigenloods in Amersfoort plaatsvindt. Aan de hand van duidelijke voorbeelden weet ze het wereldnieuws te filteren en in relatie te brengen met alledaagse zaken. Daarmee legt ze een brug tussen het heden en de toekomst. Nu het NL Packaging Event dichterbij komt, spraken we met Christine Boland.

Staat u weleens stil bij het aantal verpakkingen dat u thuis per dag openmaakt?

‘Steeds meer; als je je eenmaal bewust bent van de impact van al die verpakkingen op ons afvalprobleem dan kun je er letterlijk niet omheen.’

Kunt u een verpakking noemen die u iconisch vindt?

‘Pukka Tea omdat het mooie doosjes zijn die uitnodigen om (van dit merk, red.) meer theedoosjes te kopen. Van Leeuwen Artisan Ice Cream omdat ze net een restyling hebben gehad met veel pasteltinten. Aan de ene kant is het retro, maar ook heel modern. Het is toch wel nostalgisch, een beetje art deco. Seedlip Gin omdat ze mooie fantasie-natuurelementen op de labels hebben. En de verpakkingen van (het parfummerk, red.) Jo Malone zijn gewoon een klassieker.’

Welke verpakkingen trekken uw aandacht in de supermarkt?

‘Verpakkingen met mooie typografie, fijne lijntekeningen en materiaal met goede tactiliteit (de manier hoe een bepaald materiaal aanvoelt, red.) en eventueel een lekker geluid.’

Wat zijn uw ergernissen, als het om verpakkingen gaat?

‘Hard plastic rondom een gadget staat bij mij veruit op nummer één. Denk daarbij maar aan een computermuis, usb-stick of speelgoed. Daarnaast zit er veel onnodig plastic om groente, dus niet het plastic waardoor komkommer en broccoli goed blijft, maar rondom aubergines, paprika en tomaten.’

Waarom moeten bezoekers naar uw presentatie op het NL Packaging Event komen?

‘Ik ga in mijn analyse ‘Mastering Mixed Realities and the shifting consumer needs’ aan de hand van wereldnieuws, maatschappelijke en technologische ontwikkelingen, de tijdgeest duiden en doorgronden en het effect daarvan laten zien op de consument. Wanneer je daar een helder beeld van hebt, snap je wat mensen drijft en hoe je daarop in kunt spelen vanuit jouw discipline of expertise. Kansen komen bloot te liggen en je kunt anticiperen.’

Ariane van Mancius: ‘Het gaat om relevant blijven’ in de verpakkingswereld

14 januari 2019

Ariane van Mancius van Now |New |Next helpt in het dagelijks leven bedrijven met productmanagement en productinnovatie. Ze creëerde bijvoorbeeld ook drie eigen merken voor voedselverpakkingen en daarom kan gezien worden als autoriteit in de branche. Tijdens het NL Packaging Event op 19 en 20 maart in de Rijtuigenloods in Amersfoort zal zij vanuit haar expertise live te bewonderen zijn. In aanloop naar het evenement spraken we met haar.

Staat u weleens stil bij het aantal verpakkingen dat u thuis per dag openmaakt?

‘Jazeker, gemiddeld is dat 7 per dag. Maar met een groot gezin is dat denk ik soms echt meer. Neem 4 appels op een traytje of 4 yoghurtjes. Uiteraard probeer ik zo min mogelijk verpakking te kopen en waar het kan mijn eigen zakjes mee te nemen, maar dat blijkt verdomd lastig.’

Kunt u een verpakking noemen die u iconisch vindt?

‘Ja, dan noem ik toch wel Toblerone. Zo iconisch en al zo lang herkenbaar. Toen ze vanwege kosten de vorm veranderden dacht ik echt: ‘help! Wat doen jullie nu? Kom niet aan die vorm!’

Welke verpakkingen trekken uw aandacht in de supermarkt?

‘Chocolade verpakkingen, ik houd toch echt van mooie verpakkingen, met goed 2d- en 3d-ontwerp. Celebrations blijft natuurlijk een super leuke chocolade-verpakking. Maar de layered dessert uit de vriezer, trekken momenteel ook  mijn aandacht.’

Wat zijn uw ergernissen, als het om verpakkingen gaat?

‘Als je niet goed ziet wáár een verpakking open gemaakt dient te worden. Waardoor frustratie ontstaat en je vervolgens de hele zak kapot scheurt en alles op de grond ligt. Maar ook veel te veel verpakking of onnodige verpakking.’

Waarom moeten bezoekers naar uw presentatie op het NL Packaging Event komen?

‘Er is zoveel gaande op het gebied van verpakking, dat voorop. Daarnaast belicht ik een aantal aspecten die de nieuwe generatie echt anders wil dan vorige generaties. Het gaat niet om nieuw want alles gaat zo snel in deze wereld, maar het gaat om relevant blijven. Zowel op 2d-design, 3d-design, technologie en milieu-aspecten. Het is een positief verhaal over de laatste trends in “millennial proof” verpakkingsontwerp.’

Arie Barendregt; na mijn lezing kijk je anders naar verpakkingen

20 december 2018

Tijdens het NL Packaging Event kunnen bezoekers kennismaken met Arie Barendregt. Hij is in het dagelijks leven verantwoordelijk voor de strategische en operationele marketing van Dutch Pack BV. Dit bedrijf is leverancier van hoogwaardige, flexibele, voorgevormde zakken en folie. In aanloop naar het evenement spraken wij met spreker Arie Barendregt.

Staat u weleens stil bij het aantal verpakkingen dat u thuis per dag openmaakt?

‘Nee, dat doe ik maar in beperkte mate, simpelweg omdat ik geen onnodige producten koop. Waar ik wel naar kijk, is de gebruikte hoeveelheid verpakkingsmateriaal  die nodig of onnodig zijn voor de producten die ik gebruik. Daarbij is het opvallend dat er meer lucht in de verpakkingen van Bol.com zit dan in de verpakkingen van Amazon, die ik per post ontvang.’

Kunt u een verpakking noemen die u iconisch vindt?

‘Iconisch is een groot woord, maar een verpakking die in de loop van letterlijk tientallen jaren niet tot nauwelijks veranderde, is de massief kartonnen schoenendoos. En qua functionaliteit en doordachtheid is een verpakking zoals die van WC-Eend ook als icoon aan te merken en ik denk dat vele gebruikers de verpakking ogenblikkelijk herkennen en associëren met dat merk. Veel mensen zullen de Coca-Cola fles met haar unieke en direct herkenbare verpakkingsvorm ook als icoon aanmerken. En terecht.’

Welke verpakkingen trekken uw aandacht in de supermarkt?

‘Verpakkingen die kapot zijn, zoals de vele kapotte vouwkartonnen en plastic doosjes voor schroeven en dergelijke in bouwmarkten. En verder valt mijn oog eigenlijk altijd direct op verpakkingen die omgevallen zijn of schots en scheef in de schappen liggen. Dit hoeft overigens niet te betekenen dat de producten in die verpakkingen beschadigd worden of verloren gaan, maar het voorkomt wel dat die verpakking optimaal met de consument kan communiceren met hun tekst, kleur en vorm.’

Wat zijn uw ergernissen, als het om verpakkingen gaat?

‘Mijn verpakkingsergernissen vallen uiteen in twee soorten:
a. Verpakkingen die ik ontvang die met een grote hoeveelheid plastic tape aan alle kanten dichtgeplakt zijn. Vervolgens kan dat pakket alleen maar geopend worden met een mes of een schaar, waarbij het risico aanwezig is dat het product in die verpakking beschadigd wordt.
b. Verpakkingen waarin nog steeds voorgevormde, piepschuim delen zitten om het product binnenin de verpakking op z’n plaats te houden. Het goede nieuws is dat hiermee de kans op productschade verkleind wordt, maar het slechte nieuws is dat piepschuim volumemateriaal is en daarmee hopeloos qua recycling of hergebruik. En bij afvalstorting is het na 100 jaar nog niet verdwenen, terwijl er inmiddels prima alternatieven voor dat piepschuim zijn zoals geperst papier, golfkarton en dergelijke.’

Waarom moeten bezoekers naar uw presentatie op het NL Packaging Event komen?

‘Op 19 maart zal ik daar de bezoekers enkele tientallen voorbeelden laten zien van consumentenverpakkingen en verzendverpakkingen die qua constructie, toepassing, communicatie en tekst geheel of gedeeltelijk mislukt zijn. Daarbij ga ik ook in op hoe die verpakkingsmissers zijn ontstaan en hoe zulke marketingmissers soms eenvoudig voorkomen kunnen worden wanneer er meer tijd en aandacht besteed wordt aan de totstandkoming ervan. Bijkomend effect van de presentatie is dat de bezoekers na mijn lezing zeer waarschijnlijk anders naar verpakkingen kijken en vanaf dat moment zelf dit soort missers gaan opmerken.’

NEUROMARKETEER VICTOR LAMME

13 november 2018

waarom consumenten ondervragen zo weinig zegt over consumentengedrag?

Hoogleraar cognitieve neurowetenschappen prof. dr. Victor Lamme is actief op het gebied van neuromarketing. Met de komst van hersenscans werd het voor het eerst mogelijk de impact van reclame, verpakking en design direct te meten in het brein van de consument. Leer waarom consumenten ondervragen zo weinig zegt over consumentengedrag en waarom 80% van de producten die in de markt worden gezet daarom mislukt. Ontdek op welke knoppen in het brein van de consument moet worden gedrukt voor een effectieve marketing. En wat de nieuwste ontwikkelingen zijn in de toepassing van hersenwetenschap in marketing.

NEUROPSYCHOLOGIE EN VERPAKKEN – ERIK SCHERDER

8 november 2018

Neuropsychologie, Een inspirerend verhaal…

Wat je met de verpakking wilt, is de aandacht van de consument trekken en verleiden tot aankopen. Prof. dr. Erik Scherder, hoogleraar neuropsychologie, weet alles over de werking van de menselijke geest. Uit zijn vele tv-optredens blijkt wel dat hij als geen ander kan vertellen wat er in de hersenen gebeurt als mensen aandacht willen hebben of willen verleiden. Een inspirerend verhaal.

4 VRAGEN AAN MARC VAN DEN MAAGDENBERG

8 oktober 2018

ManagementMedia organiseert volgend jaar maart het NL Packaging Design & Creation Event, een spin-off van de reeds bekende NL Packaging Awards. Voor de organisatie van het event heeft men voormalig Event Director van o.a. Empack en Packaging Innovations, Marc van den Maagdenberg van Brand-Marc aangetrokken. Hij geeft antwoord op enkele prangende vragen…

Vanwaar de stap om een eigen verpakkingsevent te gaan organiseren?
De stap is een logische wanneer je een opsomming maakt van de actuele feiten; ManagementMedia is al ruim 30 jaar de toonaangevende mediapartij in deze sector, men organiseert sinds enkele jaren de zeer succesvolle NL Packaging Awards en heeft qua eventorganisator inmiddels een gevestigde naam opgebouwd in de grafische sector en de horeca. Dit in combinatie met het feit dat er geen vergelijkbaar event volgend jaar op de kalender staat en de vraag vanuit de markt om vernieuwing en een jaarlijks event rond verpakkingsdesign, creation en marketing heeft ons besloten deze stap te zetten.

Hoe is het idee ontvangen?
Uiteraard zijn we niet over 1 nacht ijs gegaan, we hebben diverse toonaangevende partijen gesproken en die input hebben we gebruikt om een kansberekening te maken en om het event richting te geven. Dit in combinatie met de enorme kennis die ManagementMedia in huis heeft maakte dat het event zeer warm is onthaald.
Deze doelgroep staat open voor nieuwe initiatieven en heeft het volste vertrouwen in ons, niet voor niets is 40% al gereserveerd. Dit ondanks het feit dat we kritisch kijken naar welke partners we er bij willen hebben omdat vervuiling van het aanbod killing is voor het succes van het event.  We gaan niet voor kwantiteit maar voor kwaliteit!

Welke richting gaat het conferentieprogramma op?
Het zal niemand verbazen dat hier is gekozen voor een marketingbenadering van verpakken en verleiden op het schap. Het programma loopt van Shoppermarketing tot Neuropsychologie. Op het event draait alles om netwerken, inspiratie en kennis. Met zorg worden de sprekers geselecteerd waarbij natuurlijk ook over de grenzen van het vak gekeken wordt. Zo spreken de van televisie bekende hoogleraren neuropsychologie Eric Scherder en Victor Lamme. Andere sprekers zijn Arie Barendregt (Marketingmissers), Ariane van Mancius (Millenialmarketing) en trendwatcher Christine Boland. Ook kun je presentaties over intelligente verpakkingen, shoppermarketing en circulair verpakken verwachten. Het complete programma wordt in januari bekend gemaakt.
Een belangrijk onderdeel van het NL Packaging Event is het Shopper Marketing Congres van Marketing Tribune. De samenwerking met Marketing Tribune draagt bij om onze doelgroep buiten de verpakkingswereld warm te krijgen om naar het NL Packaging Event te komen.

Hoe denk je de doelgroep zo ver te krijgen om het event te komen bezoeken?
De combinatie van een ijzersterk en gevarieerd conferentieprogramma, het Shoppermarketing congress en het aanbod van innovatieve, oplossingsgericht denkende partners, maakt het een niet te missen event. Het is nieuw, vernieuwend en bruisend zoals de NL Packaging Awards jaarlijks bewijzen. De nominaties voor de 2019 Awards worden tijdens het event bekend gemaakt en zijn dan uiteraard ook aanwezig. We hebben met onze eigen titels Verpakkingsmanagement en Verpakken Magazine de 2 toonaangevende media in huis, de samenwerking met Marketing Tribune zorgt voor de juiste partner in die kant van de markt. Ontzorgen van de partners en bezoekers is een laatste stap… De Rijtuigenloods ligt naast het Centraal Station van Amersfoort en is ook prima met de auto bereikbaar, bovendien zijn er ruim voldoende gratis parkeerplaatsen voorhanden. Entree is gratis wanneer je in de doelgroep past, catering volledig verzorgt.

DAAROM KIEZEN PARTNERS VOOR NL PACKAGING EVENT

3 oktober 2018

Ruim 20 bedrijven hebben zich inmiddels gemeld als partner van NL Packaging Event. Een diverse groep waarbij alle facetten van de verpakking aan bod komen. Leveranciers van materialen, designbureaus, drukkers, etc. Organisator ManagementMedia is heel dankbaar voor hun vertrouwen in dit nieuwe event en vroeg hen waarom zij deze keuze hebben gemaakt.

Elke Coolen, DeeDee Pouch Proffesionals: “Een prachtig concept met dito locatie en een ontzorgende beurs organisatie, daarmee is NL Packaging Event een unieke kans om in de juiste sfeer de perfecte stazakken te ontwikkelen. Daar gaan wij van glimlachen!”

Tony Veer, The Box: “The Box werkt al jaren prettig samen met ManagementMedia en staat open voor nieuwe ideeën. De markt heeft behoefte aan een jaarlijks verpakkingsevent op niveau, specifiek voor deze doelgroep, met marketing als speerpunt.”

Jeroen Verbrugge, FLEX/design: “Met de overvloed aan stimuli die de consument ontvangt langs vele kanalen wordt de finale aankoop beslissing toch uiteindelijk bij het schap gemaakt of wordt – via een on-line aankoop – de eerste ervaring met het product en het merk altijd eerst via de verpakking overgebracht. Tijdens het NL Packaging Event zal dit belang volop in de belangstelling staan en zal FLEX/design haar gepassioneerde bijdrage leveren”.

Bart Lauwaert, Grafische Groep Matthys: “Al sinds de eerste editie in 2014, nemen we jaarlijks deel aan de “Vakdag Print & Sign”. Dit boeiende grafische netwerk-event wordt door Management Media georganiseerd. Het sympathieke team van Management Media heeft voor ons ruimschoots bewezen dat ze prachtige én succesvolle events kunnen neerzetten. Ook in dit gloednieuwe tweedaagse Packaging Event in Amersfoort hebben we alle vertrouwen. We hebben meteen ingetekend. Afspraak in maart 2019.”

Joop Meerbeek, Naber Plastics: “Bij Naber Plastics zijn wij altijd bezig om Innovatieve producten te ontwikkelen! Dit zijn de momenten om te laten zien waar de kracht van ons bedrijf ligt! Innoveren zit in onze DNA!”

Ronald van Koert, DaklaPack Europe: “Goed initiatief van Management Media. De verpakkingsmarkt heeft behoefte aan partners die vernieuwen, creëren, verduurzamen en durven, DaklaPack is hierin uw professionele partner.”

Martijn Hendal, Reynders label printing: “Innovatie zit in ons DNA en de “big bang” die ontstaat als mensen je op zo’n event benaderen met hun vragen en ideeën is fenomenaal. De verpakkingsmarkt vraagt om meer specialisme en MangementMedia biedt een prachtig ontmoetingsplatform op een bijzondere locatie. Wij hebben dan ook geen seconde getwijfeld om deel te nemen aan het komende netwerk-event om onze innovaties, creaties en duurzame oplossingen door een select publiek te laten evalueren.”

Heeft u ook interesse en wilt u meer informatie?

Partners